Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

mandag 19. september 2011

Pasjon for vesker #3 Blått!

BLÅ MÅ DEN VÆRE!
Til Frankrikeferien i år var jeg på leting etter en stor (og helst blå) veske. Men hvor er de når en trenger dem som mest!?
Lage selv ble løsningen.
Her er jeg og min nye veske
foran Sacre Coeur på Montmartre.

INSPIRASJON: I magasiner fant jeg mange fine eksempler på store praktiske vesker. Dette er fra Costume. Litt skissing mens en slikker sol og jeg er klar til dyst!

STEG-FOR-STEG,
EN VESKE BLIR TIL: Liggende i mine gjemmer har jeg hatt noen blå lærbiter. Uformelige i fasongen, men fin farge og tekstur. Dessverre ikke nok alene til en veske av litt størrelse. Men svart lær kom meg til unnsetning. En liten svart lærvest i mykt skinn lå også på vent for «redesign».






 

 For å framheve det blå, valgte jeg denimfarget bomullsgarn. En lysere fargetone enn læret, som løfter fram blåfargen og som gjør at heklingen får en bærende rolle når det gjelder dekor.

Bakstykket av vesken ble laget av fronten på lærjakka. Brystlommene får en praktisk funksjon også på veska. Bakstykket er stivet opp med plast og alt er fôret med linstoff.

Forstykket måtte settes sammen av flere deler, siden det blå læret bestod av mange små deler. Midtdelen ble ikke lang nok til å dekke hele høyden av veska, så her laget jeg en stor lomme. Utfordringen i redesignarbeid er ofte at materialtilgangen er begrenset. Da må jeg snu og vende på både materialene og ideene.
Tilfredsstillelsen er stor når jeg finner gode løsninger!


 Snart i mål!




For å lage en slags lukkemekanisme på den store lommen foran, valgte jeg en stor blå «tunge» holdt på plass av halslinningen fra lærjakka. Trykknappen blir bare en ekstra liten detalj, kun for å minne om materialenes opprinnelse!
Hanken laget jeg av linningen på lærjakken.
FORNØYD TURIST!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin