Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

lørdag 27. september 2014

Blåturkis og mintgrønn - fin kombo!

Jeg pusler for tiden med et koselig arbeid; å redesigne ullplagg!
Jeg samler og samler, og klarer aldri å kvitte meg med noe.
 Av den grunn sitter jeg med massevis av materialer jeg kan redesigne.



I det Herrens skoleår 1986/1987 gikk jeg på tegning form farge
 på Fosna videregående skole i Kristiansund. 
Jeg landet pladask på rett hylle! 
Inspirasjonen strømmet på og jeg var helt hyperaktiv hele året. 

Hva har dette med dagen i dag å gjøre...
Jo altså, hør her:
Vi fikk i oppgave å lære å lage fletta bånd av den typen
 norske herrer i bunad bruker for å få strømpene til å sitte på plass. 
Jeg laget mine bånd, men i min iver og kreative flow, 
var jeg ikke fornøyd før jeg hadde laget noe å feste båndet på...
Av restegarn i ull strikket jeg et stykke med striper, 
vasket det i maskinen for å tove det litt og voilá så tryllet jeg fram en lue og en krave. 


   Her poserer jeg mysende i februarsola i 1987, på Frei-kaia,
 i egensydd fotsid HVIT kåpe, den snertne  lille kalotten med strømpebånd på og den store kraven. Kanskje ikke helt etter dagens mote, 
men for 27 (!) år siden var dette helt i tråd med motelandskapet...

Jeg må jo innrømme at lua og kraven ikke ble brukt så veldig mange ganger. 
Likevel har jeg aldri klart å kvitte meg med dem. 


Men i dag er ringen sluttet,
 og det ved hjelp av en ullgenser jeg fant på loppis i begynnelsen av september,
 lang og stor og 80-talls-mintgrønn!
Etter en runde i vaskemaskinen, kom genseren ut, hyper-tovet! 
Nesten det eneste denne genseren kunne brukes til var som veskebunn.
 Med dette tove-resultatet, måtte jeg grave fram de gamle strikketingene fra 80-tallet, 
for her tenkte jeg det var en fin fargematch.
Ideene begynte å tikke frem... 
Og nå har disse tingene fått nytt liv som veske, lue og stor pung.

Halsen ble strimlet i to, og den ene delen ble til denne asymmetriske luen med litt turban-feel. 
Lua kan dreies alle veier og endrer slik karakter.


Mi kjære Ella stilte opp som modell for meg i dag.
Rart og veldig fint å se at den lille jenta mi begynner å bli en voksen dame!


Resten av halsen ble brukt til for- og bakstykke på denne lille håndveska. 
Bunn, sider og hanker er laget av den mintgrønne genseren. 


Den gamle kalott-lua fra 1987 ble på 15 minutter gjort om til en stor pung. 
Glidelås i toppen og innsnitt i bunnen for å gjøre pungen mer romlig.

MORALEN I VISA:
Aldri kast noe!
En vet aldri når en kan få bruk for det.

Hilsen 
hamster-redesigneren
Kristin

Dette innlegget kan også ses på som en teaser og inspirasjon
 til å melde seg på kurset jeg holder i Skedsmo Husflidslag, 10.-12.oktober!

REDESIGN AV STRIKKEDE TEKSTILER






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin