Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

tirsdag 13. oktober 2015

Askepott og Sonja!

Om ikke lenge kommer vinteren, og med den tida for fest og ball!
Endelig så kan jentene som til daglig bor i skinny jeans og hettegensere,
 tre inn i tyll, glitter og stas!

Kanskje du skal tenke på å lage årets kjole selv...

Med et enkelt korsettmønster og masse stoff og tyll til skjørt, 
er ikke veien lang til å kunne komme på ball i noe ingen andre har. 

Sist vinter lagde jeg to korte ballkjoler. 

Jeg lot meg inspirere av de klassiske filmene jeg helst må få med meg på julaften, 
for å få stemninga helt på plass:
 "Reisen til julestjernen" og "Tre nøtter til Askepott"



På søndag var det fint lys i skogen, 
og Sara og Ella var klare til å stille opp som modeller igjen.
De gikk fint inn i rollene; Sara som Askepott og Ella som Sonja.-..

Har laget lange bilde-tutorials til begge kjolene, 
men har ikke tenkt å trette dere med det nå. 
Her kommer bare masse bilder til inspirasjon!


Askepott-kjolen:
 Kanskje dette hadde vært kjolen hun hadde fått, 
hadde det bare vært èn nøtt til på den kvisten...


Korsettliv av brodert løper, skjørt av brokadegardin og lite cape i speilfløyel.


 ...julestjerne kom til meg, sa en gang en liten pike...


"Reisen til julestjernen"
 Det blir ikke jul før gjøglertruppen har vært på besøk og forbannelsen er brutt!


Sonja-kjolen:
Korsettliv av fløyelsgardin med gullpaljetter og silkepynt, skjørt av duk.
Capet har sin egen lille historie.
Den er laget av en blå skinnbukse, 
og pelskraven satt i sin tid på hetta til anorakken 
Mamma laget til jeg skulle på leirskole i 6.klasse.


Sara og Ella:
Gode venninner siden barnehagen
Jeg tror de også har skjønt verdien av vennskap med lange linjer

Både cape og kjole følger samme mønster på begge antrekkene. 
Alle stoffene er gjenbruksmaterialer, 
arvegods eller funnet i bruktbutikker og på loppemarkeder.

Takk til Hedda og Ståle for assistanse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin