Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

søndag 15. oktober 2017

Kimono I Plommefarget frakk

For en tid siden reiste Jorleif og Einar til Japan en tur.
Og heldige meg, 
som har en bror som er på evig jakt 
etter fine tekstiler til søstera si!

De kom hjem med ikke mindre enn 5 flotte kimonoer til meg!
 Alle, foruten en, var herrekimonoer, 
og de var voldsomt lange og brede over skuldrene. 

Men sømarbeidet og stoffene var helt fantastiske.
Jeg har hatt kimonoene liggende her i over ett år nå, 
men har endelig dristet meg til å sette saksa i dem 
og redesigne dem om til noe jeg kan bruke. 

Skummelt.

Førstemann ut var denne kimonoen, 
laget av et fantastisk håndfarget og håndvevet silkestoff, 
mørk plommerød med mønster i offwhite og gul,
 og foret med smørbukkgul og syrliggrønn silke.
Ønsket å lage et plagg som var litt beslektet med kimonoen, 
så jeg valgte en frakk/kjole med enkelt snitt,
 nesten primærsnitt, ingen krave, men med belte. 
(Burda plus 2017)
Hele kimonoen var sydd for hånd, 
og foret var satt sammen av to stoff i et flott mønster, 
så jeg beholdt foret som det var.
Det er gøy for en synerd og bunadsentusiast som meg,
 å komme "på innsiden" av et plagg for å se hvordan de er laget. 
Fantastisk hårdarbeidet og stor presisjon ligger bak hver kimono!

Kanskje er det å redesigne kimonene, som å banne i kirka, for noen.
Jeg ville ikke selv finne på å redesigne en norsk bunad 
om til eksklusive håndbroderte sofaputer, for eksempel.

Så jeg ber ydmykt om forlatelse.
Kan brukes både lukket og åpen, med og uten belte.
Tusen takk, Jorleif og Einar!

Og takk til Ella for fine bilder!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin